torsdag 5 februari 2009

"Jag ÄR rädd. jag KAN INTE flyga"

Om någon minns Lasse Åberg i Sällskapsresan och hans mentala flygträning "jag är inte rädd, jag kan flyga". I filmen framstår Stig-Helmers flygrädsla som något töntigt. Balla människor vågar åka charter till Mallorca. Den trenden växer sig ju bara starkare och starkare. Balla människor flyger överallt. Hur tar man sig ur det. Jag tror bara det är en fråga om tid innan det blir tabu att flyga, precis som det blivit tabu att röka inomhus. Problemet är bara att det tar alldeles för lång tid. Vi måste sluta nu.

Jag har ett litet tips för den som känner att den skulle vilja sluta eller åtminstone trappa ner på det. Det går helt enkelt ut på att ta fram den rädsla som jag tror väldigt många av oss har för att flyga. Det är ju egentligen skitläskigt. Tänk om det störtar!!! Tänk om det exploderar!! Jag vet att fler dör i trafiken. Men tänker man så får man sluta åka bil istället! Flyget har man ju heller ingen som helst kontroll över. Huuuuaa. När man kör kan man iallafall se till att man själv är pigg, nykter och uppmärksam. Tänk om piloten inte har sovit på två dygn!!! Ibland hör man ju talas om piloter med alkoholproblem. Vi är vana att förtränga sådana nyheter, men nu gäller det att ta in det.

För att inte tala om terrorister. Det finns ju en viss risk för det. Särskilt om man åker till USA. Även i Thailand är det ju väldigt oroligt politiskt. Det finns säkert flera terrorgrupper som vill sabba turismen.

Jag tror att detta kan vara ett ganska effektivt sätt att minska sitt sug efter flygresor. Jag kan även rekommendera detta som bantningsmetod. De flesta har väl något de äcklas av. Om man jobbar upp äckelkänslorna blir det färre saker man känner för att äta. Om jag behöver hålla igen lite brukar jag tänka på risken för vinterkräksjuka. Då blir jag plötsligt äcklad av härliga bakverk som ligger framme på disken i cafét. Perfekt! Uppmuntra känslan att vilja motstå.

Det var allt för mig idag.

En sak till för att spä på flygrädslokänslorna:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3561&a=880767

Visst, de klarade sig, men det var ju bara för att de råkade hitta en flod i rätt ögonblick. What are the odds?

5 kommentarer:

  1. "What are the odds?"
    Vad är oddsen för att en flygkrash händer? Eller terrorism/kapning?

    Det kommer aldrig att bli tabu att flyga. Dagens globaliserade värld kräver snabb transport av människor. Någon annan transport än flyg är omöjlig i dagsläget. Så någon tabu lär det inte bli...

    SvaraRadera
  2. När du kör bil har du ingen kontroll på om du möter en dåre eller ett rattfyllo som helt plötsligt kör över på fel sida vägen. Eller om det helt plötsligt kliver ut en älg på vägen.

    När du flyger är det professionella piloter och professionella flygledare som upprätthåller säkerheten med flygplan som underhålls efter strikta regler. Det är därför flygtrafiken är så mycket säkrare än biltrafiken.

    SvaraRadera
  3. Ja, man trodde nog aldrig att det skulle bli så tabu med rökning heller. Särskilt inte när de ansvariga satt och lovade i domstolar att rökning inte var dåligt för hälsan. Allt som någon gör som är dåligt för alla eller många andra kan bli tabu.

    Bilförare kan vara idioter och fyllerister och det kan piloter med. Du missade min poäng, fast du vill ju inte heller se den. ;)

    SvaraRadera
  4. Globalt
    "Under året 2001 drabbades trafikflygbolagen globalt av 62 haverier med dödlig utgång. 75 luftfartyg förstördes och antalet omkomna var 1044. En av de få flygsäkerhetsrisker, som även har ökat, var terrorism. Dess andel av alla haverier åren 1992-2001 var dock klart under en procent, dvs. 0,78 %."

    I lilla sverige
    "Antalet omkomna i trafiken har sjunkit med mer än 10 procent under 2008 jämfört med 2007 och beräknas bli cirka 420 under 2008 visar preliminära siffror."

    och då får man räkna in

    "I förhållande till folkmängden har Sverige världens näst säkraste trafik."

    dvs så flyger jag nog hellre än kör bil :)

    SvaraRadera
  5. Åhhhhh, ingen av er har ju fattat poängen med inlägget alls. Det handlar ju om att flygning är livsfarligt pga den globala uppvärmning den skapar. Och jag vill tipsa om hur man kan försöka få sig själv att inte vilja flyga. Jag skrev ju till och med att jag vet att fler dör i trafiken.

    Läs vad jag skriver innan ni kommenterar. Vad trisst, mina första kommentarer och de bara skjuter helt bredvid. *tjurar*

    Och så vill jag också säga; sluta köra bil då istället. För något måste göras annars blir hela världen livsfarlig iallafall.

    SvaraRadera