fredag 23 januari 2009

små och stora insatser

VI har i vår familj redan klarat av de ganska stora insatserna.Vi har slutat flyg och köra fossilbränslebil. Vi har bytt elbolag till etc el. Det sista är ett jättebra och enkelt tips. Adressen kommer här: http://el.etc.se/. VI har till och med tagit mycket värdefull tid till att försöka upplysa andra människor om klimathotet. Och detta trots att vi har tre små barn. Eller jag har väl inte gjort så mycket upplysning, men min man däremot har lagt ner åtskilliga kvälls och helgtimmar på det.

Jag satt för en tid sen på en tjejmiddag, eller kvinnomiddag som vi föredrog att kalla det. Och då kom vi in på mijön och klimathotet och diskussionen var relativt sofistikerad. De flesta höll med om att något borde göras, fast mig veterligen har ingen av dem gjort något i praktiken för att ändra sin livsstil. Men ändå höll sig diskussionen iallafall på en vettig nivå, när plötsligt en utav kvinnorna säger: "men jag tycker inte att vi småbarnsföräldrar måste göra något. Man kan ju köpa lite ekologiskt i affären ibland, men annars är det ju andra som får tänka på det där". !!!!!!

Vilka andra?? Hallå!!! Där sitter jag och känner att de där andra som hon talar om är min man, med ett småbarn mer än hon, plus några få personer till. Några andra finns det inte. Det är vi ALLIHOPA som måste ändra oss om det ska finnas någon värld för våra små att växa upp i. Och dessutom är det, av de få människor som engagerar sig, mest småbarnsföräldrar som verkar fatta allvaret. Inte fasen är det Gun 65 som har lust att avstå sin golfresa till gran canaria med vänninorna. Det tror inte jag iallafall. Och när det kommer till politikerna så vågar de inte göra särskilt mycket när de känner att människor bryr sig mer om sina "rättigheter" att få flyga på semester till Thailand eller att få köra två bilar till jobbet än att det ska finnas mer grundläggande rättigheter för våra barn i framtiden.

Vi som har barn måste göra den nödvändiga omvandlingen av våra liv snart. För vi kan göra det för våra barns skull. Men det måste ske snart för om inte länge är det för sent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar