fredag 30 januari 2009

Hur kan man i dagens läge ta en weekendresa till New York. Är man helt pucko eller vad handlar det om. Min man som är väldigt engagerad och som uppfunnit konceptet klimatparty är mycket mer mild mot människors dumhet i den här frågan. Han strävar på på kvällar och helger för att försöka upplysa människor. Själv känner jag mer ilska. Ofta känner jag att varför i helvete ska man ens försöka när folks enda prioritet i livet verkar vara att ha det bekvämt. De verkar tro att de har en visst antal ton koldioxid tilldelade till dem att förbruka med gott samvete varje år. Hur kan de tro det? Jag vet inte.

Jag vill skriva den här bloggen för att liksom min man försöka att upplysa och påverka. Kanske är det bättre än att bara vara arg och ha ont i magen. Jag hoppas det. Och jag är trots allt mycket mer insatt än gemene man. Kanske handlar det mest om okunskap och att i alla fall några till skulle kunna vara beredda att göra några enkla uppoffringar för att försöka rädda vår värld.

Läs gärna mer här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_584337.svd

Vi har bestämt att inte flyga mer i vår familj. Är det så svårt att tänka sig för andra? Det var när vi bestämde oss för det som jag insåg vidden av klimathotet. Jag minns oerhört tydligt när min man tog upp det. Det var för ungefär två år sedan och vi hade en Greklandsresa med släkten inplanerad. Han sa att detta får väl bli vår sista flygresa. Först försökte jag värja mig, men det var omöjligt. Jag hade fått nya glasögon och det gick inte att berättiga några flygresor alls när man ställer det mot konsekvenserna. Det handlar om att rädda världen för våra barn. Och det handlar inte bara om att fler människor kommer att dö i Afrika. Vilket i och för sig också är hemskt, men som förmodligen inte motiverar speciellt många att ändra sig, tråkigt nog. Det handlar om att ta emot flyktingströmmar som är mycket större än nu. Det handlar om stormar och väderfenomen som vi inte är vana vid. Vattenbrist och i värsta fall ett klimat som inte är möjligt för oss människor att leva i.

Kom igen och börja tänk! Det gäller våra barn!

800 kilo koldioxid per person släpper man ut om man åker mellan Sverige och Thailand. Detta är beräknat på ett plan med hög beläggning.

Kolla den här varje gång du ska flyga: http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_Miljo____39796.aspx så vet du hur stort utsläpp din resa orsakar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar